| | |

5 kovaa vinkkiä graafiseen suunnitteluun

Tarkalleen vuosi sitten suoritin ensimmäiset opintoni graafiseen suunnitteluun liittyen. Siitä lähtien nälkä on kasvanut syödessä, ja olen ammentanut omiin kuviini kuten tekemiini mainoksiin sekä blogikuvitukseen vaikutteita monista eri lähteistä. Muiden tekemisiä tarkkailemalla ja lukemalla olen vuodessa oppinut valtavasti uusia asioita ja uskon olevani perusteista hyvin perillä. Alla olevat vinkit ovat alun perin lähtöisin Canvan blogista ja kaikki tämän artikkelin kuvat tehty pilvipalveluun pohjautuvalla verkkoselaimella toimivalla Canvalla, josta kerron myöhemmin lisää.

Tässä on kuitenkin lyhyesti ja ytimekkäästi viisi perusasiaa, joita hyväksikäyttäen on mahdollista luoda nopeasti yksinkertaisia ja selkeitä kuvia.

vinkki_graafinen_suunnittelu_01

#1: Kontrastin avulla viestisi erottuu

Kontrastin hyödyntäminen tekstissä on vanha keino saada teksti erottumaan kunnolla. Silti edelleen näkee paljon mainoksia, julisteita ja ilmoituksia, joissa teksi meinaa ainakin osittain hukkua taustaan. Lyhyesti: käytä vaaleaa tekstiä, kun tausta on tumma ja toisin päin. Teksin väri tulee aina valita kuvan muuhun värimaailmaan sopivaksi. Mikäli tausta on monivärinen, niin tekstille kannattaa asettaa yksivärinen oma tausta.

vinkki_graafinen_suunnittelu_02

#2: Käytä fontteja tehokkaasti ja järkevästi

Käytä fontteja tehokkaasti ja järkevästi. Valitsemalla esimerkiksi eri fontit pääotsikolle, väliotsikoille ja leipätekstille saat työsi näyttämään ammattimaiselta ja tekstin eri osat erottuvat toisistaan selkeästi. Otsikoissa koristeelliset fontit ovat tehokkaita, mutta leipätekstiin on aina syytä valita selkeästi luettava perusfontti.

vinkki_graafinen_suunnittelu_03

#3: Yksinkertaista

Huolimatta näyttävistä kuvista, fonteista ja muodoista yksinkertaisuus on valttia. Se selkeyttää ulkoasua ja tekee viestin perille menemisen helpommaksi. Mieti tarkkaan, mitä elementtejä käytät ja kuinka paljon. Kokeile rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja ja tarkastele niitä rinnakkain parhaan vaihtoehdon löytämiseksi.

vinkki_graafinen_suunnittelu_042

#4: Johdonmukainen väriteema luo selkeyttä

Aivan kuten päädyit jo valitsemaan käytettävät fontit, tulee sinun valita työllesi väriteema. Värit luovat viestillesi sopivan tunnelman ja herättävät katsojassa tunteita. Kokeile eri väriteemoja löytääksesi juuri siihen tilanteeseen sopivan yhdistelmän.

vinkki_graafinen_suunnittelu_05

#5: Kuvista parempia asettelemalla

Asettelulla on väliä. Kuvia ei kannatta paiskoa paikoilleen miten sattuu, vaan ne on syytä asetella esimerkiksi kehyksiin tai selkeisiin ruudukkoihin. Siististi asetellut kuvat tekevät työstäsi viimeistellyn näköisen ja rauhallisen, joten sitä on mukava katsoa pidempäänkin.

Näillä vinkeillä pääsee kätevästi alkuun esimerkiksi suunnitellessa kuvia ja mainoksia Facebook-sivuille, oman yrityksen esittelyjulistetta tai vaikkapa kuvitusmateriaali omaan blogiin. Löytyykö sinun työkalupakistasi lisää hyviä vinkkejä?

Similar Posts

2 Comments

  1. Melko moni blogin pitäjä sais lukia nuo vinkit ja tehä jotaki että jaksais lukia niitten juttuja. Oiskohan liian tylyä kommentoida ja linkata tähän juttuun… 😛

    1. Itellä on tullu kans vähä kateltua ympärille ja huomattua, että pienellä panostuksella moni bloggaaja sais ihmeitä aikaan. Sitä varten tuli tämä juttu kirjotettuakin. Jos lukijoita riittää, niin tulen kirjoittamaan lisää aiheesta. Tietysti saat linkata, ei siinä mitään tylyä ole 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.