|

S-mobiili näyttää kilpailijoille mallia

Mistä tunnistaa onnistuneen mobiilisovelluksen vuonna 2014? Sitä on testattu huolella ennen julkaisua, se on saatavilla kaikille suosituimmille älypuhelimille heti julkaisun jälkeen ja sen kehittäminen jatkuu aktiivisesti käyttäjiltä saadun palautteen myötä. Onnistunut mobiilisovellus saa positiivista palautetta ilman kerjäämistä ja tarjoaa samat ominaisuudet eri laitteiden omistajille. Se on käyttäjilleen aidosti hyödyllinen ja tarjoaa lisäarvoa esimerkiksi helpottamalla arjessa, työelämässä ja harrastuksissa tarvittavia toimintoja.

S-ryhmä julkaisi vuoden 2013 loppupuolella oman S-mobiili-sovelluksen, joka tarjoaa nykypäivän asiakasomistajalle lähes kaiken tarpeellisen. Sovelluksen avulla onnistuu tällä hetkellä

  • kertyneen bonuksen ja maksutapaedun seuranta
  • pankkiasioiden hoito S-pankissa
  • ajankohtaisten henkilökohtaisten etujen selailu
  • nopea yhteydenotto asiakaspalveluun sekä toimipaikkojen etsiminen

S-mobiili on ulkoasultaan moderni ja yksinkertainen, mikä takaa sujuvan käyttökokemuksen selkeässä visuaalisessa ympäristössä. Olipa käytössä sitten Windows Phone, Android-puhelin tai iPhone, tarjoaa sovellus samat monipuoliset toiminnallisuudet jokaiselle täppäilijälle. Osuuskaupan yli 2 miljoonan asiakasomistajan joukosta löytyy varmuudella käyttäjiä kaikille suosituimmille älypuhelinalustoille.

Ainakin neljä tähteä

Käyttäjät ovat ottaneet S-mobiilin avosylin vastaan ja olleet sovellukseen keskimäärin erittäin tyytyväisiä, kuten voi eri sovelluskaupoista löytyvistä arvioista päätellä. Suurin osa annetuista arvioista yltää neljään tai viiteen tähteen tavanomaisella viisiportaisella asteikolla. Pyyhkeitä on tullut lähinnä viivakoodin lukemisen epäonnistumisesta puhelimen kameralla laskua maksettaessa ja kirjautumisvaikeuksista tietyillä laitteilla. Täysi yhteensopivuus kaikkien mobiililaitteiden kanssa alkaa tosin olla lähes utopiaa erityisesti Android-puolella, jossa laitteiden tekniset ominaisuudet ja käyttöjärjestelmäversiot vaihtelevat suuresti. Alla on kuvankaappaukset S-mobiilin saamista arvioinneista iTunes-, Googlen Play-, sekä Windows Phone -sovelluskaupoissa.

S-mobiilin saamat arviot eri sovelluskaupoissa.
S-mobiilin saamat arviot eri sovelluskaupoissa.

Miksi S-mobiili on onnistunut?

Koko S-ryhmää palvelevan S-mobiilin onnistuminen on monen pienen asian summa. Omasta mielestäni olennaisimpana asiana juuri tämän sovelluksen kannalta esiin nousee asiakaslähtöisyys suunnittelu-, kehitys ja testausvaiheissa. Kokeiluversioita testautettiin rajatuilla käyttäjäryhmillä ja palautetta kerättiin niin vikojen korjaamiseksi kuin myös ominaisuuksien viilaamiseksi. Sovelluksesta luotiin asiakkaiden näköinen ja toiveiden mukainen myös nimen osalta, sillä sekin on asiakkaiden valitsema. Sovellus on laitteesta riippumatta käyttäjilleen täysin ilmainen, eli kynnys sovelluksen lataamiseen omalle laitteelle on tehty erittäin matalaksi.

Koko projektista huokuu intohimo ja tekemisen meininki, halu onnistua. Se yleensä tuottaa hyviä tuloksia, kuten tässäkin tapauksessa. S-mobiili sijoittui Grafian järjestämässä Vuoden Huiput –kilpailussa shorttilistalle vuoden parhaiden töiden joukkoon digitaalisen muotoilun kategoriassa.

Vuoden Huiput on Suomen merkittävin markkinointiviestinnän ja muotoilun kilpailu. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen sekä suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen.Grafia

Joko sinä olet ottanut S-mobiilin käyttöön? Oletko antanut palautetta sovelluksesta tai mahdollisesti päässyt osallistumaan jo sen kehitykseen tai nimenvalintaan ennen sovelluksen julkaisua? Kerro myös, mitkä asiat juuri sinun mielestäsi tekevät tämän päivän mobiilisovelluksesta onnistuneen ja sinulle hyödyllisen.

Kirjoittaja on töissä SOK:n päivittäistavarakaupassa. Artikkeli on kirjoitettu itsenäisenä kuluttajana ja S-mobiilin käyttäjänä tehtyjen havaintojen pohjalta. S-mobiilin tarjoaja S-pankki Oy ole tekemisissä yllä olevan artikkelin kanssa.

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.