Uber kokemuksia
|

Uber-taksi kokemuksia – halpaa ja laitonta?

Uber-taksipalvelu on ehtinyt herättää jo paljon innostusta, kohua ja mielipahaa Suomessa, vaikka palvelu toimii toistaiseksi vain pääkaupunkiseudulla. Uteliaisuuteni ei tällä kertaa antanut periksi, joten halusin päästä testaamaan sitä huhtikuisella pikavisiitilläni Helsingissä.

Heti hotellihuoneeseen päästyäni latasin puhelimeeni Uber-sovelluksen. Nimi herätti pientä jännitystä, sillä olihan eräs Uber-kuljettaja vastikään tuomittu Helsingin käräjäoikeudessa sakkoihin sekä menettämään reilun 12 000 euron Uber-ansiot valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä. Siitä viis, paloin halusta saada kokeilla kyseenalaiseksi leimattua palvelua, jolla on kuitenkin asiakkaiden keskuudessa valtavan hyvä maine.

Helppo, edullinen ja luotettava

Sovelluksen ideana on yksinkertaisesti tarjota käyttäjälle nopea kyydin tilaaminen suoraan mobiilisovelluksen kautta. Vapaat taksit ja matkan hinta-arvio näkyvät suoraan puhelimen näytöltä. Myös maksuliikenne hoituu sovelluksen kautta, eikä käteinen kelpaa maksuvälineeksi.

Ennen Uberin käyttöönottoa ja vapaiden taksien etsintää sovellus vaati puhelinnumeron vahvistamista sekä luottokorttitietoja. Käytännössä kortiksi kelpaa myös tavallinen pankkikortti tai Visa Electron, kunhan verkkomaksut on kortilta aktivoitu (onnistuu helposti omassa verkkopankissa). Tämän jälkeen sovellus on käyttövalmis.

Uber-sovelluksen karttanäkymä Android-puhelimessa
Ensimmäinen näkymä sisältää kartan, jossa neula on käyttäjän tämänhetkisessä sijainnissa. Lähistöllä näkyy vapaana olevia tai ajossa olevia Uber-takseja, sekä lyhin mahdollinen aika kyydin saamiseen. Ensimmäisellä kerralla vapaita autoja näytti olevan kaksi ja nopeampi niistä saapui paikalle kuudessa minuutissa tilaamisesta. Minun asteikollani tämä oli jo todella nopeaa toimintaa, mutta kuskimme naureskeli ja pahoitteli, kun emme saaneet kyytiä kahdessa minuutissa.

Uber-kuskimme oli englantiapuhuva herrasmies ja ratsuna toimi uuden karhea Volkswagen. Aivan kuin mikä tahansa taksi, paitsi kuljettaja tuntui helpommin lähestyttävältä. Vartin matka sujui mutkitta rennosti rupatellen. Kuljettaja oli selkeästi istunut ratin takana lukemattomia tunteja, sillä kyyti oli sen verran miellyttävää ja pehmeää ruuhkaisista kaduista huolimatta.

Ainoa yllätys koitti perille saavuttuamme – se oli matkan hinta, jota en itse hoksannut tarkistaa ensimmäistä kyytiä tilatessani. Vaikka matka kesti vain vartin ja oli pituudeltaan reilut viisi kilometriä, tuntui 10,43e hintalappu naurettavan pieneltä. Kaiken lisäksi koska kyseessä oli ensimmäinen matka, siitä sai 10 euron alennuksen. Ensimmäinen Uber-kyytimme Punavuoresta Kallioon maksoi siis lopulta 43 senttiä. (sinäkin saat ensimmäisestä kyydistä kympin alennuksen koodilla UBERKYMPPI)

Matkustajan ei siis tarvitse liikutella rahaa itse missään vaiheessa. Kuski saa omansa päätepisteessä suoraan sovelluksen kautta, ja veloitus tapahtuu automaattisesti sovellukseen syötetyltä luottokortilta.

Matkan päätyttyä sovellus pyytää käyttäjää vielä antamaan arvion kuljettajasta ja kyydistä asteikolla 1–5, anonyymisti totta kai. Kuulemani perusteella tämä raadollinen arviointi tiputtaa heikosti suoriutuvat ja epäystävälliset kuljettajat nopeasti pois Uberistä, joten ajossa olevien kuskien taso pysyy keskimäärin erinomaisena. Itse annoin ensimmäiselle Uber-kuskilleni 5 tähteä varauksetta, sillä kyseessä oli nappisuoritus kaikin puolin.

Onko Uber laillinen Suomessa?

Totean suoraan, että en ole verotuksen ja lain asiantuntija. Luettuani muutaman jutun aiheesta voisin todeta, että asiaan liittyy edelleen paljon epäselvyyksiä ja tulkinnanvaraisuutta.

Lähtökohtaisesti Uber edellyttää kuljettajalta ainakin:

  • ammattiajolupaa
  • puhtaan rikosrekisteriotteen
  • voimassa olevan ajoneuvovakuutuksen
  • alle 10 vuotta vanhaa autoa

Suomessa Uber-kuskit saavat herkästi (kiinni jäädessään esim. ratsian tai ilmiannon seurauksena) noin 14 päiväsakkoa, joiden suuruus riippuu henkilön tuloista. Sakkojen syy on luvaton henkilöliikenteen harjoittaminen.

Käsitykseni mukaan monet Uber-kuskit ajavat pienimuotoisesti ja sivutoimisena. Mikäli kuljettajan liikevaihto pysyy vuodessa alle 10 000 euron, hänen ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi, eli kyydeistä ei tarvitse tilittää valtiolle ALVia. Onko kyse kuitenkin joka tapauksessa ammattimaisen taksiliikenteen harjoittamisesta?

Uber-matkasta sovellukseen saamastani kuitista ei löytynyt minkäänlaista erottelua verojen suhteen, vaikka lain mukaan ALV-merkintä pitäisi kuitista löytyä. Matkan loppusummasta Uber ottaa 20% provikan ja loput 80% Uber tilittää kuljettajalle. Maksu menee kortilta suoraan hollantilaiselle tytäryhtiölle, ja viimeistään tässä vaiheessa herää epäilys, että Uber pyrkii tavalla tai toisella kiertämään veroja Suomessa.

Uber-matkan kuitti

Kokonaisuudessaan Uber vaikuttaa varsin ristiriitaiselta. Se on tavalliselle kuluttajalle huippujuttu edullisuutensa ja hyvän palvelun vuoksi, mutta valtiota se ei tunnu hyödyttävän kovinkaan helposti – etenkään, mikäli kuljettajat eivät ilmoita tulojaan verottajalle. Lakisääteisten maksujen osuuden puuttuessa kustannuksista, jää Uber-taksin hinta kuluttajalle lähes puolet tavallista taksia edullisemmaksi.

Jakamistalouteen perustuva idea on käytännössä erittäin toimiva, mutta rapauttavatko Uberin-kaltaiset palvelut vähitellen nykyisillä perustuksilla toimivan yhteiskunnan?

Omat Uber-kokemukset Suomesta voit kertoa kommenteissa. Olisiko Uber-muutettavissa Suomessa täysin läpinäkyväksi ja lainmukaiseksi liiketoiminnaksi niin, että siinä olevat edut kuluttajan suuntaan säilyisivät vielä hinnankin puolesta?

Suosittelen lukaisemaan aiheesta myös Vesa Linja-Ahon artikkelin, johon hän oli haastatellut muutamia kuljettajia.

Similar Posts

13 Comments

  1. Hei, törmäsin kirjoitukseesi ammattini puolesta selailessani Uber uutisointia ja en nyt puutu artikkeliin muuten kuin sen osalta että tavallisella luvanvaraisella taksilla tuo matka olis maksanut jotakuinkin 14€ (perusmaksu 5,9€ + 1,55€/km eli siis 5,25km x 1,55€= 8,13€ johon lisäämme 5,90€ perusmaksun = 14,03€ johon sisältyy Alv 10% ja kuitin saat myös jossa eriteltynä kaikki verot yms.

  2. Kun veroja ei makseta, niin Uber kuskihan voi samaa aikaa hakea työttömyyskorvauksia Kelalta, ja muita apuja.

    Eläkettä ei tietysti keräänny myöskään, joten näiden kuskien eläkkeetkin tulee sitten muiden pussista.

    1. ehkä myöskin kannattaa pitää mielessä että tämä kuljettaja maksaa itse autonsa huollot,rengaskustannukset, vakuutukset sekä verot.
      Puhumattakaan poltoainekustannuksista.

      1. Hyvä pointti, mutta näin on myös taksiyrittäjän tehtävä. Jos kuljettaja ei ole itse taksiyrittäjä, pitää yrittäjän maksaa kuljettajalle vielä palkka edellä listaamiesi kulujen lisäksi. Rehellinen yrittäjä maksaa myös kirjanpidosta ja huolehtii että autoja on saatavilla silloinkin, kun kysyntä ei ole huipussaan ja ansaintamahdollisuudet ovat heikommat.

  3. sehän on jokaisen oma näkemys eläkemaksuista. Ketkä muut maksavat jonkun uber-kuskin eläkkeen ? Kansaneläkkeen täysi määrä on 634,30 euroa kuukaudessa. Jos olet parisuhteessa, määrä on 562,62 euroa. Tämänhän saa kaikki vähintäin, mutta elääkö sillä esim. Helsingissä, epäilen, pitää olla Uber tuloja jos meinaa elää..

  4. Uber kuskit ovat elinkeinotoiminnan harjoittajia, eli heidän pitää hankkia itselleen y-tunnus. Tätä kautta heidän pitää tehdä myös veroilmoitus vuosittain, jossa havaitaan myös jos myynti on ollut yli 10 000 euroa, jolloin koko vuoden liikevaihto katsotaan arvonlisäverolliseksi. Samoin kuskin pitää ottaa itselleen eläkevakuutus jos saatu ansio ylitää n. 8000 euroa vuodessa. En tiedä kuinka moni kuski hoitaa asiat, Uber ei todellakaan neuvo näiden asioiden hoitamista. Uberin sivuilla pitäisi olla maininta että kuskin pitää ottaa yhteyttä Suomen verotoimistoon, ja tarkistaa menettelyt. Uber rikkoo Suomen lakia myös siltä osin, että työnantaja ei saa maksaa verottomana yksityishenkilöille korvausta ilman verokorttia. Jos kuskilla on y-tunnus, tällöin maksu voidaan suorittaa yritystoimintaa varten perustetulle pankkitilille.

  5. Vaikka toiminta jäisi taloudellisesta arvoltaan alle 10 000 euron per vuosi, pitää elinkeinotoiminnassa alvit tilittää ja maksaa verotilille normaaliin tapaan. Vuoden viimeisessä alv-tilityksessä sitten ilmoitetaan verottajalle jos jäädään alle rajan ja maksetut alvit saa takaisin.

    Palkkioita voi vastaanottaa yksityshenkilönä ilman y-tunnusta mutta ennakonpidätyksen, sotu,- eläke ja yms maksujen hoitaminen jää palkkion vastaanottajan harteille. Tuskinpa monikaan näitä verottajalle ilmoittaa, ainakaan jos summat ovat pieniä.

  6. Eli kun minä maksan normaalista päivätyöstäni veroja, niin niillä veroeuroilla sitten maksetaan noille veroja kiertäville uberkuskeille työttömyyspäivärahoja, asumistukia, eläkkeitä ja ties mitä muita yhteiskunnan palveluita? Voi vittu, en kyllä käytä enää kertaakaan tuota palvelua. En kyllä ala elättämään mitään rikollisia loisia täällä Suomessa.

  7. Kun kuljettaa maksua vastaan ihmisiä niin autossa pitäisi olla kalliimpi taksinkuljettajille tarkoitettu vakuutus joka on paljon kalliimpia kuin normaali yksityisajoneuvon vakuutus.

    Uber on oikeastaan täysin saman hintainen palvelu kuin normi taksikin, mutta se 30-40% hintasäästö saadaan aikaan jättämällä takseja koskevat verot ja vakuutukset sekä palkasta vähennettävät maksut maksamatta.

  8. Pitäisi kieltää koko touhu. Ja poliisien ja valtion puuttua tehokkaammin harmaan talouden kitkemiseen. Vai eikö valtiota verotulot taksitoiminnasta kiinnosta.

  9. Nuoriso oli lähdössä matkalle ja kun junaliikenne oli peruttu ja Helsingin taksikeskus tukossa, he yrittivät hädissään tilata Uber-sovelluksen avulla taksia. Tekstiviesti lupasi, että taksi on tulossa, mutta jonkin ajan kuluttua tuli uusi viesti, jossa ilmoitettiin, että uber-kuljettaja on peruuttanut kyydin. En luottaisi tällä tavalla toimivaan palveluun!

  10. En tule ikinä käyttämään Uberia enkä muitakaan , arveluttavia takseja. .Vaadin taksin jossa on taksimittari ja Suomea puhuva kuljettaja , haluan turvallisen kyydin kotiin ja mieluummin maksan siitä

Vastaa käyttäjälle Sisu Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.